Gdy wiosną 2016 roku podjął decyzję o zrobieniu książki z obszernymi rozmowami z osobami tworzącymi polską branżę hiphopową, Jacek Baliński nie mógł się spodziewać, że jego pomysł spotka się z tak dużym zainteresowaniem. Młody wydawca i dziennikarz, znudzony niskim poziomem wywiadów z raperami czy producentami oraz zdziwiony brakiem wywiadów z ważnymi postaciami z drugiego planu, niemal z dnia na dzień rozpoczął prace nad „To nie jest hip-hop. Rozmowy”. Coś, co wydawało się mrzonką, stało się pozycją, o której słyszał każdy fan muzyki miejskiej w naszym kraju.

Pierwsza część premierowej rozmowy na potrzeby tej bezprecedensowej publikacji odbyła się pod koniec lipca 2016 roku. W gradobiciu pytań stanął wówczas Marcin „Tytus” Grabski, czyli założyciel i szef kultowej wytwórni Asfalt Records. Ponad dwa lata później na panelu „Od zajawki do pełnoprawnej gałęzi przedsiębiorczości – spotkanie wokół »To nie jest hip-hop. Rozmowy«” w prestiżowym CSW Zamek U-jazdowski stwierdził on, że ta książka to „biblia polskiego hip-hopu”.

od lewej: Bartek Strowski, Michał „Ajron” Dąbal, Jacek Baliński (fot. Maciej Bogucki)

Po wywiadzie z Tytusem, Baliński spotkał się na wielogodzinne dyskusje również z takimi osobami jak Bilon (Hemp Gru), Łona czy Steez83 (PRO8L3M). Prace nad książką systematycznie posuwały się naprzód, a pomysłodawcy od początku towarzyszył fotograf Maciej Bogucki, który odpowiadał za niemal komplet sesji zdjęciowych. W listopadzie 2017 roku, po zgromadzeniu dokładnie połowy materiałów, do zespołu redakcyjnego dołączył uznany dziennikarz Bartek Strowski, któremu powierzono przeprowadzenie 8 z pozostałych 10 wywiadów. Niedługo potem Baliński, będący również producentem wykonawczym projektu, doszedł do porozumienia z wielokrotnie nagradzanym projektantem graficznym Mateuszem Holakiem, w wyniku czego został on autorem okładki oraz wszystkich ilustracji.

W poszerzonym składzie publikacja szybko zaczęła nabierać właściwych kształtów. Wśród osób, które udzieliły kolejnych wywiadów, znalazły się takie znakomitości jak chociażby Pezet czy Włodi. Należy dodać, że autorzy utrzymywali swoje przedsięwzięcie w tajemnicy nawet wtedy, gdy znana już była data premiery. Prace redakcyjne zakończyły się w kwietniu 2018 roku i dopiero wówczas rozpoczęto kampanię promocyjną oraz przedsprzedaż książki. Ostatecznie „To nie jest hip-hop. Rozmowy” ukazało się na rynku 8 czerwca, co uświetnione zostało imprezą premierową w klubie Miłość Kredytowa 9.

Impreza premierowa w klubie Miłość Kredytowa 9 (fot. Piotr „osiemdziewiec” Pytel)

Książka błyskawicznie podbiła serca czytelników, którzy ochoczo dzielili się swoimi opiniami i publikowali zdjęcia z „To nie jest hip-hop. Rozmowy” na portalach społecznościowych. Szczęśliwie okazało się, że w dobie clickbaitowych, nieangażujących treści jest jeszcze popyt na obszerne, merytoryczne i rzetelnie opracowane wywiady nie tylko z największymi gwiazdami, ale również z szarymi eminencjami pokroju Ani Wójcik czy Groha. Co istotne, ekskluzywnie wydana pozycja przebiła się również do dużych opiniotwórczych mediów – doczekała się bowiem pochwalnego artykułu w „Polityce” oraz entuzjastycznych recenzji w „Rzeczpospolitej” i „Wprost”. O książce pisały również najważniejsze serwisy internetowe i wiodące portale lifestyle’owe, a Baliński i Strowski gościli dodatkowo w wielu audycjach radiowych, w tym w Programie Trzecim Polskiego Radia.

Po sukcesie publikacji autorzy doszli do wniosku, że powinni pójść za ciosem i przygotować część drugą. W listopadzie 2018 roku rozpoczęli zbierać materiały do następnego wolumenu, a pół roku później zakończyli już właściwe prace. Premiera książki zaplanowana jest na 27 września 2019 roku i można ją już zamówić w przedsprzedaży. Kolejne osoby, które tym razem udzieliły wywiadów na jej potrzeby, będą ujawniane sukcesywnie na stronie projektu. Jak zapewniają obaj dziennikarze, „To nie jest hip-hop. Rozmowy 2” nie tylko dorównuje poziomem poprzedniczce, ale wręcz ją prześciga. Nie pozostaje nic innego jak tylko czekać na jesień.